Otázka:
Dobrý den,prosila bych odpověď na otázku:všechny potřebné doklady- mat. vys., rodné listy, předložení diplomu+ ostatní, které jsou už vámi všude uvedeny, se předkládají osobně u úřednice místní dané pobočky( v určitém městě ČR? Ta je ověří,tzn.opíše a tím už může být žadatel ubezpečen, že vše je v pořádku? Budou všechny tyto doklady hned žadateli vráceny?Pokud daná úřednice konstatuje, že vše je v pořádku, kontroluje její kroky znovu nějakým úředním kontrolováním?Děkuji za odpověď.
(redakčně neupravováno)
Odpověď:
Může být žadatel ubezpečen, že vše je v pořádku?
Jak se uplatňuje žádost o starobní důchod a další základní informace podrobně vysvětluji zde. Potřebné doklady je třeba předkládat v originále nebo jako úředně ověřené kopie (§ 84 odst. 1 zákona č. 582/1991 Sb.) a žádost je třeba uplatnit na místně příslušné okresní správě sociálního zabezpečení (§ 7 odst. 1 písm. b) zákona č. 582/1991 Sb.). Originály listin si na OSSZ nenechají, pokud by to bylo potřeba, vyhotoví si pro svoje účely kopii.
Pokud potřebné doklady předložíte, údaje o jejich předložení budou uvedeny v žádosti o důchod. Nikdo vás nebude ubezpečovat, „že vše je v pořádku“. Důchodové řízení bude ukončeno vydáním rozhodnutí, které vám bude zasláno do vlastních rukou. Zhodnocení dokládaných dob (např. studia nebo péče o dítě do 4 let věku) si poté můžete zkontrolovat na osobním listu důchodového pojištění, který je součástí rozhodnutí.
Ověřování těchto listin je každodenní a jednou nejbanálnějších činností důchodářů na OSSZ. Na tomto opravdu není moc co zkazit.